AKS sine lokaler og rom

ferieAKS

Garderoben

Alle får egen garderobeplass med sitt navn og bilde. Etter skolen henges sekken på knaggen, innesko tas på og utesko settes pent på skohylla eller gulvet.
Holdes garderobeplassen ryddig blir det trivelig å gå i gangen vår.

Cafeen

I cafeen har vi samlinger før mat og helse. Vi lærer teori om mat og miljø. Vi vasker hendene, ber om mat og spiser rolig. Etter at vi er ferdige med å spise, skiller vi kopp, tallerken og bestikk. Vi rydder etter oss. Vi hører på beskjeder og melder oss på aktiviteter. Her kan vi også gjøre formingsaktiviteter. I skapene finnes det sakser, blyanter, viskelær, lim, ark og spill. Disse brukes pent. I skuffer oppbevares det tegninger og uferdige prosjekter. Holdes cafeen ryddig og alle tar vare på sine saker blir cafeen en trivelig plass å være i.

Base 1

AKS og skolen har felles temaer og vi utfolder oss med temaene: årstider, familien min, dager-uker-måneder, planter gjennom året, liv i skogen, vann, Norge, verden og FM og kroppen gjennom tegning form og farge. Første og andre trinn spiser matpakke og har tavla aktivitet her.

Base 2

I base 2 finnes det en hage, en leilighet, en butikk, et dukkehus, en tømmerhytte og et eventyrskap. Her kan vi leke sammen med våre venner. Her er vi rolige og bruker innestemme. Etter at vi har lekt setter vi alt tilbake på sin plass og takker for lån av lekene. Holdes det orden i sakene blir base 2 alltid fint å leke i.

Base 3

I base 3 finner vi legoklosser, hånddukker, mini-bibliotek, utkledningsrom og filmer. Vi leker sammen med andre og deler på lekene. I biblioteket leser vi stille. Vi rydder etter oss etter at vi er ferdige med å bruke rommet. Holdes det i orden her blir base 3 bestandig klar for oss.

Mat og Helse

På kjøkkenet har vi Matjungelen. Vi lærer om kosthold og miljø bærekraft. Vi lærer om matlaging og  matproduksjon, utvikler matglede og lærer om hygiene på kjøkkenet.

Gangen

I gangen går vi rolige og snakker med innestemme. Vi bruker gangen til å gå fra rom til rom. Vi passer på at den er ryddig og vi lar andre gå forbi. Ved den runde veggen finnes det Fussball.

Toalett

I basen er det toaletter for gutter og jenter. Vi tørker setet etter oss, vi trekker i snoren, vi kaster papiret i bøtte og vi vasker hendene når vi er ferdige. Vi gjør toalettet klart for andre. Vi bruker ikke toalettet som gjemmested. Det er kun en person av gangen i toalettet. Holdes toalettet rent blir det fint for meg og andre å bruke det hver gang.

Gymsal

I gymsalen har vi fysisk aktivitet. Hver måned har vi et tema, og vi lærer forskjellige leker. Vi går to og to til gymsalen. Vi tar av oss sko og setter dem pent i gangen. Vi setter oss på benken og får informasjon om aktiviteten før vi går inn.Vi deltar i lek og hører på de voksne. Etterpå hjelper vi å rydde bort utstyr vi har brukt. Vi tar på oss sko og sjekker at vi har med oss alle klær før vi går fra gymsalen. Vi er ute av gymsalen senest kl 16.00.

Skolegården

I skolegården har vi frilek og organiserte lek. Vi har husker, klatrestativ og andre lekeapparater. Vi kan låne sparksykler, trådbiler, baller og hoppetau. Vi spiller ball i bingen. Vi holder oss innenfor porten. Vi kler oss godt etter været. Vi har gruppeleker og sangleker de voksne viser oss. Vi sier fra til de voksne når noe er galt eller når vi trenger hjelp.

Svømmehall

AKS har tilgang til svømmehall og vi tilbyr svømming for elever. Vi tar med eget svømmetøy, håndkle, badehette, svømmebriller, såpe og sjampo. Grupper med 12 barn svømmer med to livreddere. Det settes opp lister over hvem som har svømming. 4. trinn - august til jul. 3. trinn - januar til vinterferie. 3. trinn - februar til påske. 1. trinn april til mai.

Klasserom

AKS bruker klasserom i første etasje, inngang E til læringsstøttende aktiviteter (LSA). Her har vi data, hemmelig oppdrag, leksestund, spill, forming.

G-AKS bruker klasserom i tredje etasje.

Base 4

Her spiser vi matpakke og frukt. Vi bruker tavla til musikk, film, samlinger og andre rolige aktiviteter.

Base 5

Har er det aktiviteter som er litt høylytt som fussball. Men vi har også forming og kosekroker.

Base 6

Her spiser vi matpakke, spiller piano eller leser bøker. Vi holder våre møter her..

Andre rom

AKS har i tillegg tilgang til fine rom: Festsal, musikkrom, datarom, kunst- og håndverksrom og bibliotek.

Utenfor skolens område

HeldagsAKS: HøstAKS, JuleAKS, VinterAKS, PåskeAKS, SommerAKS preges av turer ut i naturen og i byens kultur- og læringsarenaer. Vi drar turer til skogen, stranden, Geitmyra mat og kultursenter, museer, Ekebergskogen, besøksgårder, skateparker og andre parker, akvarium og nærmiljøet.