Pilotprosjekt: Læringsrik mat på AKS med Geitmyra

hjemmelaget tomatsaus

På Geitmyra matkultursenter for barn jobber vi for at så mange barn som mulig blir glade i mat som gjør dem godt! Vi vet at barn kan lage mat, at de tørr å smake og at de må tas på alvor. Når barna lærer å ta gode matvalg gir vi dem kunnskap de kan dra nytte av hele livet.

Spiser du godt, har du det godt og da både lærer og husker du meget bedre!

3. og 4. trinn skal være med i et pilotprosjekt hvor de skal lage smakfull, lærings- og næringsrik mat til alle barna på AKS. Barna blir inndelt i matgrupper og får delta på kurs både på Geitmyra og på AKS. Etter påske blir barna med på å lage maten til hele AKS sammen med kursholder fra Geitmyra.

Matlaging er læring på mange plan. Vi øver ord og begreper, vi snakker om hvor maten kommer fra. Vi måler, ganger opp oppskrifter og snakker om temperatur og varmekilder. Elevene trener finmotorikken når de kutter og hakker og får økt ansvars- og mestringsfølelse ved å lage og servere maten for alle på AKS.

Målene med prosjektet er at skape permanente endringer på AKS og at maten skal:

1. være velsmakende og sunn i henhold til kostholdsrådene
  2. i størst mulig grad tilberedes sammen med barna
  3. spises i rolige og trivelige omgivelser sammen med voksne
  4. være læringsrik for de som lager den
  5. tilvirkes innenfor dagens budsjettrammer

Vi vil her på Møllergata skape et fremragende eksempel på hvordan man kan lage super god mat til alle barna på AKS – sammen med barna. Læringsrik mat på AKS er et pilotprosjekt og på sikt vil vi bruke våre erfaringer så mange flere barn på AKS i Oslo kan få mye bedre mat.

Vi håper på dere foreldres oppbakking og interesse for prosjektet!